מיועד לכיתות הנמוכות.
מטרה
לעזור לילדים לזהות, ל"אסוף" ול"שמור" את המשאבים החיוביים שיש לכל אחד מהם.
ציוד
עבור כל ילד: קופסה עם מכסה (קופסת נעליים, קופסת תחליף חלב או כל קופסה אחרת עם מכסה) ו-10 עיגולים מקרטון צהוב בקוטר של כ-4-5 ס"מ.
- לכולם: צבעים, ניירות צבעוניים לקישוט, דבק ומספריים, חומרים מגוונים להדבקה (קלקר, עיתונים צבעוניים, שאריות חוטים ובדים).
הוראות
ניתן לפתוח בהקדמה ושיחה משותפת לכל הכיתה:
"לכולנו רגעים קשים עצובים, דאגות ומצבים לא נעימים. אבל לכולנו גם יש הרבה דברים טובים מסביבנו כמו משחקים ואו חיות אהובות, פעילויות שאנו אוהבים ואנשים כמו ההורים, בני משפחה אחרים, גננות וחברים שעוזרים לנו, משמחים אותנו ושומרים עלינו בעת צרה. אפשר לחשוב על כל הדברים הטובים הללו וכל האנשים הטובים הללו שיש לנו כאוצרות שלנו!"
בקשו מהילדים להביא דוגמאות למצבים לא נעימים ולדברים שעוזרים להם ברגעים אלה.
הדגישו את מגוון הרגשות ואת מגוון דרכי התמודדות – ה"אוצרות" שיש לכל ילד – ותנו לגיטימציה לשונות הקיימת בין הילדים.
בסוף השיחה הציעו לילדים לפנות לפינה המתאימה להמשך הפעילות של הכנת תיבת אוצרות.
הנחו את הילדים:
"היום נכין "מטבעות אוצר" ונכניס אותם לתוך תיבת אוצר שנכין כדי לשמור על כל האוצרות שיש לנו ולזכור אותם.
עכשיו אני אחלק לכל אחד כמה מטבעות. על כל מטבע אני מבקשת שתציירו דבר טוב שלכם – משחק, פעילות, רגש או אדם שהוא אוצר עבורכם. אם תצטרכו יש לי עוד מטבעות או שאפשר לצייר משני צידי המטבע".
תנו זמן לכל ילד לצייר את מטבעותיו, ולספר אם ירצה על מה שעשה, למורה ו/או לחברים.
הנחו את הילדים:
"עכשיו נכין מהקופסאות שהבאתם קופסאות אוצר כדי לשמור את כל הדברים הטובים שלכם. קשטו את הקופסא שלכם כפי שתרצו בעזרת החומרים שכאן. הביאו אלי את מכסה הקופסה כדי שאכין חריץ להכנסת המטבעות".
בסיום הכנת הקופסה כל ילד יכניס לקופסתו את המטבעות.
חשוב להזכיר לילדים שתמיד אפשר להוסיף עוד "מטבעות אוצר" ושאפשר לבקש מבני המשפחה להכניס להם לקופסה "מטבע אוצר".
ניתן להמשיך פעילות זאת במשך כל השבוע.
לבחירתכם ניתן לערוך תערוכה של הקופסאות בכיתה.
אחרי שרוב הילדים עבדו בפינה ניתן לערוך שיחה במליאה ולבקש את הילדים לספר מחוויותיהם ומחשבותיהם על האוצרות שלהם.
ניתן להציע לילדים להכין "מטבע אוצר" עבור חבר ולהכניס לו לקופסה.
ניתן להציע לילדים כשהם לוקחים את הקופסאות הביתה לבקש מההורים שיכינו להם עוד מטבע לתיבת האוצרות שלהם.
ביום הזה כדאי לשלוח עם הילדים דף הסבר להורים סביב הפעילות של תיבת האוצרות.
* מעובד מתוך "חיים על הגבול 2000", מאת להד מ., ואילון ע., הוצאת נורד 2001