"מה עוזר כשקשה לי"

תכנית מערכתית לפיתוח מיומנויות התמודדות וחוסן אצל ילדים באמצעות תיאטרון בובות וסיפורים

נושאים:

תכנית מערכתית לפיתוח חוסן אישי, משפחתי וקהילתי, ולפיתוח מיומנויות
התמודדות אצל ילדי הגן וילדי כיתות א' ב' באמצעות תיאטרון בובות וסיפורים.

מטרות התוכנית: פיתוח חוסן ולמידת מיומנויות התמודדות, שיסייעו בשעת קושי ומשבר,
באמצעות הקניית כלים חווייתיים, יישומיים ופשוטים לילדים, להוריהם ולצוותים
החינוכיים העובדים איתם.

מודלים מחקריים עליהם מבוססת התוכנית: מודל "החוסן הרב מימדי" ( BASIC PH )
של פרופ' מולי להד ועל פי מודל "בובותרפיה" של סמדר קופר קיסרי .

קהל יעד: התוכנית מערכתית ומיועדת לגילאי שנתיים ושמונה חדשים ועד ילדי כיתות ב'.
התכנית מותאמת לשכבות הגיל השונות. העבודה מתבצעת בשלושה מישורים: עם הילדים,
עם הורי הילדים ועם הצוותים החינוכיים .

צורת העבודה: הפעילות עם הילדים מתבצעת באמצעות תיאטרון בובות וסיפורים.
השימוש בבובות יוצר הרחקה, "זה לא אני, זו הבובה", וכך הילד משתמש בבובות כמדיום
לביטוי ועיבוד תכנים המעסיקים אותו. דרך בלתי אמצעית זו נותנת ביטוי חופשי לנושאים
ולקונפליקטים, המעסיקים את הילדים מבלי שיהיו להם רגשות אשמה ופחד. מעבר
להתמודדות בעת לחץ, לומדים הילדים לעבוד על המודעות העצמית, יכולת לפתור בעיות,
גמישות מחשבתית, דמיון ויצירתיות ועוד .

עזרים נוספים בתוכנית: "לוח פעיל" שהוא לוח של משאבי התמודדות איתם יכולה הגננת
לעבוד עם הילדים ביום יום עם הילדים. הערכה ניתנת לכל גן כחלק מהתוכנית.

"חוברת תצפית ואימון" היא חוברת בה מתעדת הגננת אמירות ותגובות של הילדים הן כפרטים והן כקבוצה לפעילות עם הבובות, עפ"י קריטריונים נתונים. החוברת מלווה את המפגשים, כך שניתן לבחון שינויים ממפגש למפגש. למפגשים מתווספים הצעות למשחק, סיפור, שיר או פעילות להרחבת כל דרך התמודדות, עפ"י המודלים שבבסיס התוכנית .

מבנה התוכנית: התוכנית עובדת בשלושה מישורים: עם הילדים, ההורים והצוות החינוכי באמצעות המפגשים עם הילדים, ההורים והצוות החינוכי, נוצר מעגל של חוסן אישי, משפחתי וקהילתי

עם הילדים – ששה מפגשים בקבוצות של חצי גן, בהם הילדים לומדים בצורה חווייתית –
את כלי ההתמודדות עם קשיים אותם התוכנית מקנה .

באמצעות התכנית מרחיבים הילדים את משאבי ההתמודדות שלהם עם קשיים, לומדים
לזהות ולכבד דרכי התמודדות שונות משלהם ומפתחים מודעות לדרך התמודדותם עם
קשיים. בכך מתפתח אצלם מגוון מורחב של משאבי התמודדות מול קשיים ונושאים
המעסיקים אותם שמאפשר:
• מודעות עצמית                                                             • דימוי עצמי חיובי
• יכולת אמפטית כלפי עצמם וכלפי חבריהם                         • יכולת לפתור בעיות
• יכולת להביע רגשות                                                      • גמישות מחשבתית
• דמיון ויצירתיות

עם ההורים – מפגש בו ההורים לומדים את המודלים עליהם מבוססת התוכנית, מקבלים
כלים מתוך התוכנית המאפשרים להם לסייע לילדם בעת קושי וליצור שפה משותפת בין
הילד, הצוות החינוכי והורי הילד .

עם הצוות החינוכי – שני מפגשים בהם הצוות לומד לעומק את המודלים והכלים עליהם
מבוססת התוכנית, כיצד להשתמש בהם בהמשך בעבודה השוטפת וכיצד לאתר קשיים
וכוחות בקבוצה

ותק: התוכנית פועלת משנת 2007 , ברצף, במאות גנים ובתי ספר ברחבי הארץ. מעל 70,000
ילדים, הורים וצוותי חינוך עברו את ה תוכנית.

אוכלוסיות: התוכנית מופעלת במסגרת חינוך ממלכתי, ממלכתי דתי, חינוך מיוחד, המגזר הערבי, שכונות מצוקה, קו עימות ומרכזי קליטה, בגילאי 2.8 שנים ועד כיתה ב'. בעשר השנים האחרונות פעלה התוכנית בהיקף נרחב ביישובי עוטף עזה .

מחקר יעילות: מחקר שבוצע ע"י המרכז לחקר החוסן של מרכז משאבים והמכללה האקדמית תל חי, בשיתוף המדען הראשי של משרד החינוך, מראה על עלייה ושימור מדדי החוסן השונים אצל הילדים כפרטים וכקבוצה לאחר השתתפותם בתוכנית.

טופס רישום להכשרה

"מה עוזר כשקשה לי"